Сертификати при инвестиционните златни кюлчета и монети

You are currently viewing Сертификати при инвестиционните златни кюлчета и монети

С навлизането на множество нови инвеститори в пазара на инвестиционно злато, най-често задаваният въпрос в последно време е свързан със сертифицирането на продуктите. Тази статия има за цел да засегне всички възможни въпроси, на които отговаряме ежедневно. 

Защо някои златни инвестиционни продукти са сертифицирани, а някои не са? Кога сертификатът е валиден, кога не е и защо? Кога сертификатът има смисъл и кога не? Кой може да издава сертификати и кой не? Кои продукти имат сертификати и кои нямат? Какви са търговските трикове при сертифицирането, за които трябва да внимавате?

Инвестиционните златни продукти са само два класа – монети и кюлчета.

Модерните инвестиционни златни монети са изсечени от Монетен Двор на дадена страна и задължително имат номинал и година по закон. Ако даден кръгъл златен продукт няма номинал и година, то той не е монета, а медал или плакет и съответно не е официално платежно средство и няма как да бъде инвестиционен. Монетите са официално платежно средство на държавата емитент и съответно при тях няма изискване за придружаващ сертификат. Тук може да се направи съпоставка с банкнотите в обращение. Една банкнота от 100 лева, 500 евро или 1000 франка няма сертификат, поради същата причина. 

Историческите златни инвестиционни монети следват същото правило, като модерните. Те са били и все още са официално платежно средство, хората са се разплащали с тях и нямат придружаващи сертификати. 

Как инвеститорът да знае, че монетата е оригинална, ако няма сертификат? 

  1. Диаметър.
  2. Дебелина.
  3. Тегло.
  4. Дребни детайли в изработката.
  5. Звук, който издава монетата при контакт с друга твърда повърхност.
  6. Цвят.
  7. Познаване на известните фалшификати.
  8. Познаване на логиката на фалшификация в отделните класове.
  9. Сравнение със 100 % оригинал.
  10. Познаване на фабричните капсули, опаковки, сертификати, тубуси и пр. придружаващи елементи, ако има такива към продукта. 

Инвеститорът няма как да познава всички детайли както при банкнотите в обращение, така и при златните монети, и затова трябва да купува само от (1) лицензирани дилъри, които имат (2) доказан морал и (3) нужния дългогодишен опит. 

Инвеститорът рискува много при покупка на инвестиционни златни продукти от (1) Интернет групи, форуми, сайтове и случайни физически лица, (2) хора със съмнителен или недоказан морал, (3) твърде млади и необучени кадри, (4) бизнеси, чиято основна дейност не е инвестицията в злато, а се занимават с това понеже са решили, че е подходящ момент или за да предоставят по-широка гама от услуги на клиентите си.

 

Някои златни инвестиционни монети правят изключение и имат сертификати. Това е решение на самия Монетен Двор, каквото той има право да вземе. Такъв пример е Канадският Кленов Лист 99999 (5 деветки), който има сертификат. Това сертифициране е свързано и с относително по-висока цена, отколкото тази на стандартния Кленов Лист 9999.


 

Инвестиционните златни кюлчета се секат/леят от рафинерии и нямат номинал и година. Това е и причината при тях да има уникален сериен номер, изсечен на самото кюлче, който е същият както този на сертификата към него. 

При сечените кюлчета сертификатът се намира вътре в опаковката и е неразривна част от цялостния продукт. Затова и кюлчето не трябва да се отделя от сертификата си. При отделяне, сертификатът става невалиден. 

Сериен номер на златно кюлче

 Летите кюлчета са едно от двете изключения от правилото, което гласи, че сертификатът трябва да е неразривно свързан с продукта. При някои рафинерии той е неразривна част, при други сертификатът е отделен от кюлчето. Това е и една от причините, те да не са толкова предпочитани, колкото сечените кюлчета. 

Лято златно кюлче със сертификат

CombiBar кюлчетата на Valcambi и други рафинерии са другото изключение от правилото за неразривност на продукта от сертификата му. При тях серийният номер е един за целия продукт и попада върху няколко кюлчета, като нито едно от малките еднограмови кюлчета в продукта няма индивидуален сериен номер, а номерът важи за цялата плочка. Това е и причината да няма изискване за неразривност на опаковката. Винаги можете да отчупите, колкото пожелаете и да продадете частично. Това е част от концепцията CombiBar.

Комбибар - сериен номер на златното кюлче

Кога сертификатът има смисъл и кога не? 

С изключение на двата примера горе с летите кюлчета и CombiBar, при всички други случаи, независимо дали става въпрос за кюлчета или монети, сертификатът трябва да е неразривна част от продукта. В противен случай, той няма никаква стойност.

Кой може да издава сертификати? 

Сертификати могат да издават само:

  1. Монетен Двор
  2. Рафинерия
  3. Сертификатни агенции, като NGC, PCGS.

Монетните дворове, като общо правило не издават сертификати за своите инвестиционни (bullion) продукти, а само за своите нумизматични (proof) емисии. Има някои изключения, като гореспоменатото такова с Канадския Кленов Лист проба 99999.

Рафинериите задължително издават сертификати за своите кюлчета по горе описания начин.

NGC и PCGS могат да сертифицират всичко, което им бъде дадено, като освен гаранция за оригиналност дават и оценка на качеството на продукта (grade). Този тип сертифициране се ползва при нумизматични златни монети и няма никакъв смисъл при инвестиционни продукти, понеже е свързан със значителен разход, който би оскъпил инвестицията безсмислено. След оценка, те поставят монетата в капсула, която не може да се отвори без да се счупи. В нея има сертификат, номер и grade и оценката отново е валидна, само ако монетата не е отделена от тази капсула.

Какви са търговските трикове при сертифицирането, за които трябва да внимаваме? 

  1. Лъскаво, добре оформено, цветно картонче с приличен дизайн, на което пише ‚Сертификат‘ и което дава информация за продукта. Година, номинал, чистота на златото, емитент, държава и пр., което е отделно от продукта.

Това НЕ е сертификат, а информационен лист. Няма абсолютно никаква стойност при обратно изкупуване никъде по света. Всеки дилър ще си направи нужните проверки на продукта преди да го изкупи, игнорирайки това листче.

Това е маркетиране, което обикновено е свързано със значително завишаване на цените спрямо реалните пазарни цени и създава чувство за сигурност при начинаещите инвеститори или тези, които не търсят информация, а просто купуват нещо си, мислейки, че инвестират. След години разбират, че това листче им е струвало понякога десетки проценти. Често дори и не разбират.

Обикновено с този тип маркетиране върви и лъскава брандирана кутия.

Този маркетинг подход се нарича: ‚Ако мирише на лимон, трябва да е лимон‘. Това е подход, който се е използвал при търговците на автомобили втора ръка в САЩ през 80-те години на миналия век. Те са стигнали до извода, че когато автомобилите миришат на лимон, то могат да се продадат на много по-висока цена от реалната за тях.

Може да се окаже, че сте платили няколкостотин лева повече от пазарната цена на златния инвестиционен продукт заради добавените към него картонче и кутия.

  1. Лист с формат А4, на който търговецът е написал ‚Сертификат‘ и е сложил фирмения си печат и подписа си. Отново, както и в предния случай – нулева стойност за никого, освен за спокойствието на нищо неразбиращия инвеститор.

За да обобщим накратко. Основното правило е, че сертификатът е валиден само ако е неразривно свързан с продукта, с някои изключения.

 

Поздрави,

Крум Атанасов

 

*Статията е базирана на дългогодишен опит при инвестициите в злато, представлява лично мнение и не е инвестиционен съвет.

** Във видеото можете да получите пълна информация относно нашата практика, свързана със сертификатите на златните продукти.

Вашият коментар