Мнозина от Вас знаят, че в последната една година има недостиг на злато. Първо заради инфлационния шок от есента на 2021, последван от войната в Украйна, после заради голямата волатилност на метала и последно заради кончината на Кралицата, която съвпадна с есенния период, в който монетните дворове сменят матриците и за известни периоди има недостиг на един или друг продукт.
Рафинериите и монетните дворове често изпитват трудности, търсенето е прекомерно, кончината на Кралицата доведе до колосално търсене на всички монети с нейния лик, особено емитираните през 2022 год. (Британия, Суверени 2022, Кленов Лист, Кенгуру). Кралският Канадски Монетен Двор закъсня с емитирането на новата емисия 2023 год. и също не може да осигури обичайните обеми, историческите суверени са често неналични или на относително по-високи цени, Valcambi са с увеличени срокове доставка.
Сроковете доставка са нещо нормално, няма как винаги да имаш всичко при подобна серия от форсмажорни за индустрията ситуации.
Това обаче отваря врата за редица нови трикове със сроковете доставка. Статията има за цел да ги разясни.
-
Разговор с редовен клиент:
- Искам да закупя 11 бр. от продукт X и 8 броя от продукт Y oт Вас, но еди къде си дават по-добра цена. Можете ли да ми я дадете?
- Секунда, да погледна.
Поглеждам аз и какво да видя. Имат 1 продукт от X и 2 продукта от Y… не са обявени срокове доставка за по-големи от наличните бройки.
- Ок, а какъв срок доставка Ви дават? Очевидно нямат това количество.
- 7-8 седмици.
Тук леко се обърках, макар и дългогодишния си опит, понеже сроковете доставка на съответните продукти в този момент бяха под 1 седмица, а ние ги имахме в изобилие. Да кажем, че съответният търговец има по-лоши срокове доставка от нашите, понеже доставя от различни от моите доставчици или не си е предвидил наличностите навреме, но те пак биха били да кажем 2 или 3 седмици. Не обаче и 7-8, освен ако разбира се, не ходиш пеша от България до Западна Европа и обратно, преплувайки Дунава и преминавайки Пиринеите на връщане през процепа Роланд със снегоходки, заради удоволствието от красивите заснежени планински върхове…
Това, което се случва реално, е, че Вие НЕ поръчвате авансово. Давате двумесечен безлихвен кредит на някой, който ще превърти Вашите пари 3-4 пъти. Честито, току що станахте банкова институция!
В крайна сметка инвеститорът си ги взе от нас с 2 седмици срок доставка, който реално преизпълнихме с няколко дни.
-
Разговор с друг този път НОВ клиент на каса при нас:
- Имате ли всичко, което сте обявили в сайта? (с подозрителен към мен поглед).
- Да, ако нещо има цена продава и няма изричен надпис, че е изчерпано с големи червени букви, значи е налично. Ако цената е нулева, значи няма как да го доставим в момента. Ако има срок доставка и цена, то може да го платите авансово и да изчакате срока доставка.
- Защото на други места не е така. Пише, че е налично, а не е. Били го поръчали и щяло да дойде някога си.
- Не знам какво да Ви кажа. Или по-точно знам, но не искам.
Магическият трик тук е някой да Ви докара до контакт със себе си, за да ви хване по-лесно за продажба на срок доставка. Вие вече сте отишли в обекта му или сте му се обадили по телефона. Шансът това да стане е все пак някакъв. Не особено умно, но когато цялото мислене на ‚дилъра‘ е базирано на това как да метнеш (извинявам се за изказа, но отговаря реципрочно на практиката) инвеститора, то това ти звучи като добра бизнес стратегия.
-
Звъни клиент извън София.
- Можете ли да ми дадете еди каква си цена за продукт Х и да го получа веднага?
- Къде я виждате тази цена, камо ли пък веднага? (момент на прекомерно търсене)
- Никъде, но ми я дават еди къде си.
- Там нямат. Пише, че има срок доставка. А и нашата цена е конкурентна и имаме.
- Имат, но умишлено пишело, че нямат, за да не ги натискате с цените. Така разбрах от техен служител, който ми е личен приятел и дискретно ми го намекна в личен разговор.
- Добре, ние имаме и цената ни е реална и конкурентна. Ако искате срок доставка ще Ви дадем по-добра, но Вие искате веднага с отстъпка за продукт, който е силно неналичен и чийто срок доставка е 2-3 седмици в момента. Разберете, че отстъпките зависят от редица фактори и наличността е пряко свързана.
В крайна сметка, човекът си го взе от нас. Не му хареса, че някъде имат, но пише, че нямат, за да продават скъпо. Някак инвеститорът очаква и последващи проблеми от друг тип. Защо ли? Сигурно хората не обичат да ги лъжат въобще, камо ли изначално.
-
Нереалистично късите срокове доставка. Инвеститор ми разказа историята наскоро.
Даден продукт е силно неналичен и сроковете му доставка са дълги. Някъде си му дават два пъти по-къси срокове доставка от при нас. Взима авансово от там. В последствие чака два пъти повече от обявения срок. Вместо 2 седмици – 4 седмици. Реално, нашият първичен срок доставка за същия продукт.
Тук трикът е ясен. Когато никой няма, печели този с най-къс срок доставка. Но, ако е истински. Ако не е, това си е просто лъжа или некомпетентност. В повечето случаи и двете. Разбира се, на всеки се случва да допусне грешка, включително и на нас. Да изпуснеш срок доставка, да ти забавят твоя поръчка или да не махнеш продукт, който е свършил в бързината. В няколкото такива случаи, които сме имали, сме гледали да компенсираме инвеститорите по един или друг начин. В тази точка не става въпрос за това, става въпрос за умишлено даване на по-къси от реалните срокове.
igold е прозрачен бизнес и ще остане такъв.
Нещата при нас са ясни, прости и добре описани. Инвеститорите ни са прилежно информирани и имат пряка и ясна комуникация с мен и дилърите ни, които знаят какво правят и казват истината. Редовно губим пари под формата на пропуснати ползи, като информираме хората кое е най-добро за тях към момента.
Златото е доверие и сигурност. Нищо повече. Триковете можеш да прилагаш до време. После не можеш.
*Статията е фикция с литературни елементи в прозаичен стил, използва имагинерни диалогични вметки и няма нищо общо с реални хора, бизнеси и събития.